עגבניה

עגבניה - הרכב קלורי:
חלבונים: 1.2% לחץ להשוואה
פחמימות: 3.2% לחץ להשוואה
שומנים: 0.2% לחץ להשוואה
מתוכם שומן רווי: 0.0% לחץ להשוואה
קלוריות: 16 לחץ להשוואה
הרכב ויטמינים ב100 גרם עגבניה :
הרכב מינרלים ב100 גרם עגבניה:
נתרן: 42 מ"ג לחץ להשוואה
מגנזיום: 8 מ"ג לחץ להשוואה
ברזל: 0.5 מ"ג לחץ להשוואה
סידן: 5 מ"ג לחץ להשוואה
אשלגן: 212 מ"ג לחץ להשוואה
סיבים תזונתיים: 0.9 מ"ג לחץ להשוואה
בטא קרוטין: 0 מ"ג לחץ להשוואה
זרחן: 29 מ"ג לחץ להשוואה
אבץ: 0.1 מ"ג לחץ להשוואה
חומרי הדברה בעגבניה:

עלול להכיל חומרי הדברה בכמות מועטה
למידע על חומרי הדברה במזון

עגבניה ובריאות

איך כדאי לצרוך עגבניה?

  • עגבניה מומלץ לאכול לאחר בישול - בדרך זו מינרלים וויטמינים נספגים ברמות גבוהות יותר בגוף
  • לשתות עגבניה כמיץ טרי - בצורה זו ספיגת המינרלים והויטמינים היא היעילה ביותר.
  • עגבניה מומלץ לבשל מעט ועם הקליפה על מנת לצמצם איבוד ויטמינים

ליקופן

  • החומר הפעיל בעגבניה נקרא ליקופן והוא מעניק לה את צבעה האדום 
  • הליקופן משמש כנוגד חמצון חשוב המחזק את מערכת החיסון. מחקרים בשנים האחרונות מראים השפעה מובהקת של ליקופן בהפחתת הסיכון לסרטן העור, הערמונית והקיבה. בנוסף הוא מוריד מאוד את הסיכון ללקות במחלות לב ועוזר מאוד בהפחתת כולסטרול.
  • הליקופן נספג טוב בגוף לאחר בישול - לכן עגבניה מומלץ לצרוך בבישולים וברטבים חמים. הליקופן נספג טוב יותר בסביבה שומנית ולכן להגברת הספיגה עדיף לצרוך עגבניה עם שמן זית.

סוגי עגבניה

  • ישנן עשרות סוגי עגבניות, המוכרת ביותר זוהי עגבניית הסלט - העגבנייה שכולנו מכירים ולכן משמשת בעיקר לסנדוויצ'ים וסלטים
  • עגבניית שרי - סוג של עגבניות קטנות ועגולות, הנאכלים בשלמותם או כשהן חתוכים לחצאיים. משמשות בעיקר לסלטים.
  • עגבניית תמר - עגבנייה מאורכת ומוצקה יותר מעגבנייה רגילה. טעמה מרוכז יותר והיא מכילה יותר ליקופן מעגבניה רגילה. בתעשייה היא משמשת מקור לרסק העגבניות

עגבניה ברפואה הסינית

  • עגבניה נחשבת ברפואה הסינית למזון עם אנרגיה קרה המחזקן אנרגיית יין
  • העגבניה עוזרת לאיזון האנרגיה במערכת העיכול, הקיבה, הטחול והכבד

קילוף עגבניה

  • כדי לקלף עגבניות הכי קל לחלוט אותן במים כ 2 דקות, ולקרר מיד 
  • אפשר לשים עגבניה מעל הכריים (על רשת או נעוצה במזלג) ואז לקרר אותה במים. הקליפה תרד בקלות